Hitta
Kontakta oss
Hitta din Vaillant-partner

Dina uppgifter, dina rättigheter: Hur vi uppfyller EU:s dataskyddsförordning

Observera att informationen på denna webbsida och de formulär som finns tillgängliga här kommer att vara giltiga och fungera från och med den 12 september 2025. Begäranden som lämnas in före detta datum kan inte behandlas.

Observera att informationen på denna webbsida och de formulär som finns tillgängliga här kommer att vara giltiga och fungera från och med den 12 september 2025. Begäranden som lämnas in före detta datum kan inte behandlas.

Vad är produktdata, vad är anslutna tjänster och vad är data från anslutna tjänster?

Produktdata är den information som din Vaillant-apparat genererar under drift – till exempel temperaturinställningar eller energianvändning – och som är utformad för att kunna hämtas, antingen via internet, en fjärrkontroll eller en fysisk anslutning till din apparat.

Anslutna tjänster är alla digitala tjänster, särskilt appar, som är anslutna till din apparat på ett sådant sätt att en eller flera av apparatens funktioner inte kan användas utan dem. Data från anslutna tjänster är all data som genereras från ditt användande av en ansluten tjänst.

Vem på Vaillant hanterar data som tas emot från en apparat eller app? Vem kan jag kontakta?

Vaillant Group GmbH, Berghauser Str. 40, 42859 Remscheid, Tyskland, fungerar som datainnehavare i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. För frågor om produkt- och relaterade tjänster i samband med EU:s dataskyddsförordning kan du när som helst kontakta oss på ido@vaillant-group.com.

Vilken typ av produktdata kan en apparat eller app överföra, vilken typ av produktdata kommer vi att ta emot från en apparat eller app?

Våra apparater kan generera följande typer av data och överföra dem med följande frekvens.

Datatyp ÖverföringsintervallExempel på datatyper Datastorlek
SystemkontrolldataBeroende på vilken datapunkt det gäller, kan uppdateringsintervallet variera från att ske vid varje förändring till att ske en gång per dag. Önskade inställningar för vattentemperatur, faktisk temperatur på vattnet inuti apparaten, önskad rumstemperatur
Genomsnittligt 1 KB per datapaket
Ambisense-dataBeroende på vilken datapunkt det gäller, kan uppdateringsintervallet variera från att ske vid varje förändring till att ske en gång per dag. Rumstemperatur, luftfuktighet
Genomsnittligt 1 KB per datapaket
DriftsdataBeroende på vilken datapunkt det gäller, kan uppdateringsintervallet variera från att ske vid varje förändring till att ske en gång per dag. Vattentryck, flödeshastighet, enhetsstatus, sensorinformation
Genomsnittligt 1 KB per datapaket
Energihanteringsinformation vid förändring (av användaren)Statusändringar för energihanteringsfunktionerna, t.ex. utlösta av apparatens EEBUS-anslutning
Genomsnittligt 1 KB per datapaket
Topologidata vid förändringAnslutna komponenter, deras serienummer och mjukvaru-/firmwareversionerGenomsnittligt 1 KB per datapaket
Diagnostiska felkoder ~ 15min  
Genomsnittligt 1 KB per datapaket
Onlinestatus vid förändring För gateway eller enhet (beroende på apparattyp)
Genomsnittligt 1 KB per datapaket

Data överförs i JSON-format. Filstorleken är mindre än 10 kB.

Varning: Värmeapparater kan innehålla data som kan betraktas som affärshemligheter. Dessa data omfattas av särskilda ytterligare säkerhetsåtgärder och hanteringskrav. Dessa krav beskrivs i de villkor som gäller för varje enskild begäran om datatillgång.

Lagringstid för dessa data

Ovan nämnda data lagras endast i sitt aktuella tillstånd i apparaten. De data vi får från en apparat eller en app kommer, med undantag för de fall där de måste hanteras på annat sätt på grund av dataskyddslagar, särskilt GDPR, att lagras i högst två år i våra system.

Hur du begär dina uppgifter och hur du gör dem tillgängliga för tredje part

Vi strävar efter att göra dina uppgifter lättillgängliga – i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. Om du vill begära produkt- eller tjänsteuppgifter från en apparat eller en app är processen enkel:

1. Fyll i formuläret för begäran om data

Ge oss grundläggande information om din enhet och vilken typ av data du söker enligt vårt formulär för begäran om data. Om du vill att vi ska tillhandahålla dina dataskyddsrelevanta data till en tredje -part kan du också ange det här. Om du är en tredje part som begär data på en användares vägnar måste du också ange det i vårt formulär för begäran om datatillgång.

Genom att skicka in en begäran om datatillgång accepterar du de villkor som gäller för din begäran, enligt vad som anges i formuläret för begäran om datatillgång. De utgör en integrerad del av ditt erbjudande om att ingå ett juridiskt bindande avtal.

Avtal om datatillgång har en löptid på ett år. Villkoren för uppsägning beskrivs i de villkor som gäller för det specifika avtalet.

2. Vi granskar din begäran

Vårt team kommer att verifiera dina uppgifter och se till att uppgifterna kan tillhandahållas på ett säkert och korrekt sätt.

3. Ta emot dina uppgifter

När dina uppgifter och din begäran om tillgång till data har verifierats kommer vi att acceptera ditt erbjudande om att ingå ett avtal med oss och förbereda tillhandahållandet av de begärda uppgifterna. Du kommer att få relevanta uppgifter i ett strukturerat, vanligt förekommande format tillsammans med ytterligare instruktioner om hur du laddar ner dem från våra system.

Skicka in en begäran om data här

Hur kommer Vaillant att använda uppgifterna från apparaten eller appen?

Vi kommer att använda de data vi får från apparaten och/eller appen för att tillhandahålla IoT-funktionerna i våra apparater till deras slutanvändare. Dessutom används data för produktoptimering. Om en användare så önskar används data för fjärroptimering och fjärrunderhåll.

Din rätt att lämna in klagomål

Enligt EU:s dataskyddsförordning har du rätt att lämna in klagomål till behörig myndighet om du anser att vi har kränkt dina rättigheter enligt EU:s dataskyddsförordning.