Integritetspolicy
Vi tar skyddet av dina personuppgifter på stort allvar. Denna sekretesspolicy informerar dig om hur personuppgifter behandlas. Sekretesspolicyn gäller för våra webbsidor och de tjänster som nämns här. Specifika eller extra sekretesspolicyer kan gälla för vissa tjänster.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Vaillant Group Gaseres AB, Kalkstensvägen 2, 224 78 Lund, Sverige (”vi”, ”oss”).
Mer information och kontaktuppgifter finns i vårt rättsliga meddelande.
Vi är ett företag som tillhör Vaillant Group. Vaillant Group innebär Vaillant GmbH (Vaillant GmbH, Berghauser Str. 40, 42859 Remscheid, Tyskland) och de företag som är anknutna till Vaillant GmbH. Vaillant Group innefattar varumärkena Vaillant, Saunier Duval, awb, Bulex, DemirDöküm, Glow worm, Hermann Saunier Duval och protherm. Mer information om Vaillant Group finns här.
Rättslig grund
Generellt behandlar vi dina personuppgifter baserat på ditt samtycke, för att ingå eller uppfylla ett avtal eller i den utsträckning som krävs för ändamål som rör våra eller en tredje parts berättigade intressen (GDPR art. 6 (1) (a), (b) och (f)). I synnerhet behandlar vi personuppgifter för att besvara dina frågor, för att erbjuda dig hjälp med att använda våra produkter och tjänster, för att förbereda eller uppfylla avtal gällande reparationer, underhåll eller annan service, för att tillhandahålla dig begärd information eller begärda tjänster via vår webbsida eller på annat sätt, för att anpassa våra onlineerbjudanden, produkter och tjänster efter dina intressen eller för att förbättra dem samt för marknadsföringsändamål. Mer information om detta finns i följande anteckningar.
Användning av webbsidan
Du kan använda vår webbsida utan att identifiera eller registrera dig. När du använder vår webbsida överför du via din webbläsare data till oss som är tekniskt nödvändiga för att upprätta anslutningen och använda vår webbsida. Detta innefattar i synnerhet datum och tid för anslutningen, din IP-adress, begärda webbsidor och hämtade filer, data om överföringen och användningen av webbsidan, information om webbläsaren och webbläsarinställningarna, operativsystem och enhet samt den webbadress från vilken du beredde dig åtkomst till vår webbsida. Uppgifterna lagras och behandlas av tekniska skäl. Vi använder den här informationen för att skydda våra webbsidor, för att mäta effektiviteten för internetreklam, för att sammanställa statistik och för att mäta aktiviteterna på webbsidan i syfte att förbättra våra erbjudanden. Generellt lagrar vi inte dessa data längre än 30 dagar.
Användning av personligt anpassade tjänster
För användningen av personligt anpassade tjänster behöver vi personuppgifter, i synnerhet för att du ska kunna använda respektive tjänst, registrera dig eller för att vi ska kunna kontakta dig. Avsedd användning av uppgifter beror på i vilket syfte tjänsten erbjuds. Alla följande tjänster erbjuds inte alltid på alla våra webbsidor.
Om du använder personligt anpassade tjänster eller registrerar dig lagrar vi de personuppgifter som behövs för tjänsten så länge respektive tjänst eller din registrering pågår, och efter det så länge som behövs och tillåts enligt lag. Om du är en kund, vi har ett avtal med dig eller om du har registrerat dig för vissa tjänster på vår webbsida eller för användning av applikationer kan vi även koppla och länka dina frågor och ordrar till dina befintliga kunddata.
När vi ber dig om vissa personuppgifter anger vi huruvida informationen är nödvändig för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänsten i fråga. Nödvändig information markeras med en asterisk (*) eller på annat sätt. Alla annan information som du tillhandahåller oss är frivillig.
Om du väljer att inte tillhandahålla oss personuppgifter när du använder tjänster på vår webbsida kommer ditt beslut inte att ha några större negativa konsekvenser för dig. Det är däremot möjligt att du då inte kan få viss information via webbsidan, att du inte kan använda personligt anpassade tjänster eller registrera dig, eller att vi inte kan svara på förfrågningar fullt ut eller överhuvudtaget.
Vi kan skicka vidare dina uppgifter till företag inom Vaillant Group om det är nödvändigt för att tillhandahålla respektive tjänst eller för att behandla dina frågor och förfrågningar.
I den mån behandlingen av dina personuppgifter baseras på ditt samtycke kan du dra tillbaka samtycket när som helst. Du kan använda kontaktuppgifterna nedan för att göra detta. Vi behandlar alla tillbakadragna samtycken omedelbart.
Installatörssökning
Vi erbjuder dig möjligheten att hitta en installatör i närheten av dig via vår installatörssökning. Vanligtvis kan du använda den här tjänsten utan att ange några personuppgifter och enbart ange en plats. Du kan däremot ange din exakta adress manuellt eller aktivera identifiering av din ungefärliga plats (ort) via din webbläsare. Din webbläsare använder olika typer av information för att identifiera din plats, i synnerhet din IP-adress. Mer information om detta finns i sekretesspolicyn för din webbläsare. Överföring av en adress eller plats är frivilligt. Utifrån angiven information får du en lista över installatörer i närheten av dig.
Hämta eller beställ informationsmaterial
I regel kan du hämta information och broschyrer om produkter och tjänster direkt från webbsidan utan att behöva ange några personuppgifter. I vissa fall erbjuder vi möjligheten att få utvalt informationsmaterial via e-post eller vanligt post. För detta tillhandahåller du oss uppgifter om vilken information du vill ha samt ditt namn, din titel, din e-postadress och din vanliga postadress. I enskilda fall kan vi efterfråga mer information som krävs för respektive tjänst.
Kontaktcenter för kunder (hjälplinje)
Vi erbjuder flera olika sätt att kontakta vårt kontaktcenter och vår kundservice. Om du kontaktar oss via telefon ber vi att du uppger information som krävs för att vi ska kunna hantera din förfrågan. Detta innefattar i synnerhet namn och kontaktuppgifter, information om din enhet, ditt problem eller din order, kundnummer, ordernummer, serienummer för enheten i fråga och uppgifter som beskriver ditt problem. Vi kan be om mer information om ägaren av enheten eller mottagaren av tjänsten eller fakturan. Vi kan komplettera informationen du uppger med andra uppgifter (t.ex. kundnummer, ordernummer, enhetsdata, felinformation, reservdelar som behövs, geodata för enhetsplatsen) för att förbättra vår kundservice. Vi kan be om ditt samtycke till att ta emot marknadsföring och kundundersökningar och dokumentera ditt samtycke när så är lämpligt. Vi kan även lägga till information gällande behandlingen av din förfrågan och slutförande av ordrar i samband med utförda tjänster. Vi använder uppgifterna för att behandla dina respektive förfrågningar, i synnerhet för att besvara frågor om produkter och tjänster, ta emot ordrar, boka in möten med vår kundservice, dokumentera utförda tjänster eller fakturera tjänster. Om du har gett oss ditt telefonnummer, mobiltelefonnummer eller e-postadress använder vi dessa för att kommunicera med dig gällande din förfrågan tills ordern har slutförts. Detta innefattar även meddelanden via e-post eller sms för att bekräfta eller påminna dig om möten.
Om du samtycker spelar vi även in telefonsamtal i kvalitets- och utbildningssyfte. Informationen raderas direkt efter utvärdering, men senast efter 30 dagar.
Kontakt för individuell rådgivning
Vi erbjuder möjligheten att begära individuell rådgivning. För detta tillhandahåller du oss uppgifter om vilken information du vill ha samt ditt namn, din titel, din e-postadress och din bostadsort eller fullständiga adress. I enskilda fall kan vi be om mer information, i synnerhet om ditt uppvärmningssystem eller dina behov. Med ditt samtycke kontaktar vi dig sedan via e-post eller telefon för att bekräfta dina uppgifter, diskutera din förfrågan och ordna med ett möte för individuell rådgivning. Om du vill vidarebefordrar vi dessutom din förfrågan till en lämplig installatör. Vi kan även skicka dina uppgifter vidare till företag inom Vaillant Group om det finns ett behov av att svara på din förfrågan eller tillhandahålla tjänsten. Om du har gett oss ditt mobiltelefonnummer kommunicerar vi även med dig via sms för att hantera din förfrågan.
Anmälan till nyhetsbrev
Du kan prenumerera på allmänna nyhetsbrev eller nyhetsbrev om specifika frågor. Om du vill prenumerera på ett nyhetsbrev behöver vi din e-postadress.
Efter att du har anmält dig till ett nyhetsbrev får du ett e-postmeddelande där du kan bekräfta din anmälan. Genom att bekräfta ger du oss tillåtelse att skicka dig information om våra produkter och tjänster i form av ett nyhetsbrev.
När vi skickar ut ett nyhetsbrev samlar vi in data om hur nyhetsbrevet skickas och används. För detta innehåller nyhetsbrev länkar till bildfiler sparade på våra webbservrar. När du öppnar ett nyhetsbrev överför ditt e-postprogram dessa bildfiler från vår webbserver. Detta gör det möjligt för oss att se om och när våra nyhetsbrev öppnats och vilket innehåll mottagarna har läst. Vi använder informationen som samlats in på det här sättet för att förbättra din användning av nyhetsbrevet, för att kontrollera utskicket av nyhetsbrevet och för statistikändamål.
Detta gäller även om du anmäler dig till något av våra nyhetsbrev via erbjudanden från tredje part, t.ex. Google eller Facebook. I sådana fall kan operatörerna av dessa plattformar också behandla dina personuppgifter. Leverantörernas sekretesspolicyer gäller för sådana erbjudanden från tredje part. Vi kan inte påverka erbjudandena från tredje part och tillhörande sekretesspolicy.
Du kan när som helst säga upp prenumerationen på ett nyhetsbrev som du har prenumererat på genom att skicka ett meddelande till oss eller via en länk som finns i nyhetsbrevet, utan att det innebär några kostnader för dig förutom grundläggande överföringskostnader.
Anmälan till evenemang
Ibland kan vi bjuda in dig till olika evenemang (t.ex. informationsevenemang, guidade rundvandringar, handelsmässor), För att anmäla dig till sådana evenemang behöver vi ditt namn och din e-postadress samt eventuellt annan information som krävs för att planera och genomföra respektive evenemang.
Samtycke till reklam och kundundersökningar
Förutsatt att du gett ditt samtycke inom ramen för tjänsterna vi erbjuder eller som en kund kommer vi att kontakta dig via e-post, telefon, fax eller sms för att fråga om du vill delta i kundundersökningar online. Beroende på omständigheterna behandlar vi information om ditt samtycke (datum och tid), om de produkter och tjänster du använder, hur reklamen eller kundundersökningen skickas ut (i synnerhet innehållet i våra meddelanden, datum och tid), information om leverans och öppnande av e-post, data för upprättande av anslutningen mellan webbsidan och din webbläsare och enhet samt informationen du tillhandahåller i samband med kundundersökningen. Vi kopplar den här informationen till dina befintliga kunduppgifter, så att vi bättre kan förstå dina intressen och skicka dig relevant information och relevanta erbjudanden. Om vi genomför en anonym kundundersökning nämner vi det specifikt. Vi använder även uppgifterna för statistikändamål. Du kan dra tillbaka ditt samtycke till reklam och kundundersökningar när som helst genom att skicka ett meddelande till oss eller via en länk som finns i respektive e-postmeddelande. Detta innebär inga kostnader förutom grundläggande överföringskostnader.
Användning av uppgifter för reklam via vanlig post och din rätt att göra invändningar
I den utsträckning det tillåts enligt lag förbehåller vi oss rätten att använda ditt namn och din postadress – i den mån vi har erhållit den informationen från dig inom ramen för avtalsrelationen – för våra egna marknadsföringsändamål, t.ex. för att skicka dig intressanta erbjudanden och information om våra produkter via vanlig post. Du kan göra invändningar mot användningen av dina uppgifter för dessa ändamål när som helst genom att skicka ett meddelande till oss, i synnerhet via e-post eller vanligt post.
Mottagande av push-meddelanden via webbläsaren
Vi erbjuder push-meddelanden om våra produkter och tjänster. Du kan anmäla dig till att få push-meddelanden via din webbläsare eller din enhet. För att skicka ut push-meddelanden använder vi en tjänst som erbjuds av CleverPush GmbH, Nagelsweg 22, 20097 Hamburg, Tyskland (”CleverPush”). Din anmälan till att få push-meddelanden dokumenteras och lagras av CleverPush. För detta lagras tidpunkten för registrering och ett push-token eller ett enhets-id. Dessa uppgifter används för att dokumentera din anmälan och för att vi ska kunna skicka push-meddelanden till dig. Vi analyserar statistik gällande push-meddelanden enbart för att se om och när användarna visar och öppnar push-meddelanden. Detta gör det möjligt för oss att skräddarsy push-meddelanden efter användarnas intressen. Du kan ändra och justera inställningarna och ditt samtycke till att ta emot push-meddelanden när som helst i din webbläsare. Om du vill sluta få push-meddelanden i framtiden kan du ändra detta i webbläsarinställningarna. Detaljerade instruktioner om hur du aktiverar eller inaktiverar push-meddelanden finns i webbläsarens hjälpavsnitt.
Individuellt anpassad information och erbjudanden om värmesystem
Vi erbjuder dig individuellt inpassad information och offerter på värmesystem. I synnerhet kan du få en individuell rekommendation om ett värmesystem. För detta tillhandahåller du oss information om ditt nuvarande värmesystem samt dina framtida behov, i synnerhet följande: Energiklass, storlek, ålder och annan relevant information om huset eller lägenheten, önskad tidsram för byte av värmesystem, typ av uppvärmning som önskas, byggnadens isolering, byggnadens plats (ort). Du kan även tillhandahålla oss ditt namn, yrkestitel, e-postadress, telefonnummer och fullständiga adress. Om du fått vårt erbjudande via reklam lagrar vi information om reklamkampanjen från vilken du besökte vår webbsida, för att mäta effektiviteten för vår onlinemarknadsföring och för statistikändamål.
Baserat på angiven information föreslår vi en eller flera installatörer. Om du har gjort ett val och gett ditt samtycke vidarebefordrar vi din förfrågan till vald installatör och du får sedan ett systemförslag från installatören. Detta gäller även om du ber oss via telefon eller på annat sätt att vidarebefordra dina uppgifter till en installatör så att den kan ge dig ett erbjudande på ett värmesystem. Med ditt samtycke kontaktar vi dig även via e-post eller telefon för att bekräfta dina uppgifter, diskutera dina planer och ordna med individuell rådgivning av oss eller installatören. Om du har gett oss ditt mobiltelefonnummer kommunicerar vi även med dig via sms för att hantera din förfrågan eller skicka meddelanden. Sedan kan vi behandla ytterligare information om hur ditt projekt fortlöper, underhållsordrar eller andra serviceordrar relaterade till ditt projekt.
Boka möten med vår kundservice och lägga ordrar
Vi erbjuder möjligheten att boka in möten med vår kundservice online eller via telefon. För detta behöver vi information i synnerhet om typen av order (reparation, underhåll eller annan), om ditt problem och önskade tjänster, om produkten det gäller (t.ex. serienummer, namn, klass, typ, modell, prestanda), ditt namn, yrkestitel, e-postadress, telefonnummer (fast telefon eller mobiltelefon) och enhetens plats. Vi ber dig även bekräfta att du godkänner tillämpliga villkor och regler. Vi behöver den här informationen för att planera kundservicen, för att samordna möten med dig, för att bekräfta ordern och för att kommunicera med dig under tiden din orden behandlas. Vi kontroller att angiven adress existerar för att undvika felaktig information.
Produktregistrering
Vi erbjuder dig möjligheten att registrera din produkt och att utnyttja specialerbjudanden för registrerade produkter. För produktregistrering behöver vi serienummer för relevant produkt och ytterligare information om enheten samt dina kontaktuppgifter. Som en del av registreringsprocessen måste du välja ett lösenord. Du kan ställa in dina kontaktinställningar under registreringen eller senare. Du kan även ange din installatör och få vissa förmåner. Vi använder dina data för att tillhandahålla och hantera din registrering och de erbjudna tjänsterna.
Registrering för självserviceportalen
Vi erbjuder dig möjligheten att använda vissa tjänster på egen hand via en självserviceportal. Du kan registrera dig för detta antingen med din hemadress eller ditt kundnummer. Ett krav är att du redan haft ett kundservicesamtal vid aktuell enhetsplats eller att du har registrerat din produkt. För att registrera produkten måste du ange ditt kundnummer, ditt postnummer eller din e-postadress. För produktregistrering behöver vi produktens serienummer och ytterligare information om enheten. Alternativt kan du registrera dig med dina fullständiga adressuppgifter och din e-postadress. I båda fallen behöver du skapa ett lösenord. Vi använder dina data för att tillhandahålla och hantera din registrering och erbjudna tjänster, i synnerhet för att boka tid för reparation och underhåll, för att hantera bokade tider och de kontaktuppgifter du valt.
Information om och hjälp med bidragsprogram
Vi erbjuder dig information om allmänna bidrag för uppvärmningssystem. I regel kan du hämta information om bidrag utan att tillhandahålla oss några personuppgifter. För en riktad sökning efter bidrag kan du tillhandahålla oss allmän information om ditt projekt, i synnerhet ditt postnummer, vilken roll du har (t.ex. kund eller företag), vilken typ av byggnad det rör sig om, hur byggnaden används, nuvarande elleverantör och vilken åtgärd som planeras. Beroende på specifika bidragsvillkor kan ytterligare information vara användbar eller nödvändig. Vi använder inte den här informationen för att identifiera dig. Vi använder informationen för att visa dig bidragsprogram och för statistikändamål.
Kakor, analysverktyg, spårning och inriktning, sociala medier
Vi använder kakor på vår webbsida. Kakor är små filer som lagras temporärt på din enhet. Vi använder kakor för de ändamål som beskrivs nedan.
Vi använder våra egna kakor, i synnerhet funktionskakor, för att göra vår webbsida lättare att använda och navigera, för att underlätta användningen av formulär, för att underlätta inloggning och registrering, för att tillhandahålla vissa funktioner, för att lagra godkännande och nekande av kakor och för att garantera säkerheten för vår webbsida och våra system. Motsvarande kakor är därför nödvändiga för att vår webbsida ska kunna användas. Samtycke krävs inte för dessa nödvändiga kakor.
Vi använde även tredjepartskakor, i synnerhet i samband med användningen av analysverktyg och spårnings- och inriktningstekniker.
Mätnings- och analysverktyg används för att bättre förstå användningen av vår webbsida och för att optimerade den därefter. Med motsvarande kakor samlar vi in uppgifter om hur du interagerar med webbsidan och vilka sidor du besöker. Informationen vi samlar in eller lagrar med dessa kakor är i sammanslagen form och kopplas inte till dig personligen. Sådana kakor aktiveras med ditt samtycke, och du kan dra tillbaka ditt samtycke när som helst.
Spårnings- och inriktningstekniker används för att optimera leverans av reklam och annan marknadsföring på internet. Dessa kakor spårar och samlar in information om dina aktiviteter online för att hjälpa annonsörer visa mer relevant reklam för dig utifrån dina intressen. Dessa kakor kan dela den här informationen med andra organisationer eller annonsörer. Sådana kakor aktiveras med ditt samtycke, och du kan dra tillbaka ditt samtycke när som helst.
Vi integrerar även så kallade sociala medieerbjudanden eller externt innehåll på våra webbsidor. När du använder sociala medier använder du även respektive erbjudande från leverantörerna av sociala medier, som också använder kakor. Sådana kakor aktiveras med ditt samtycke, och du kan dra tillbaka ditt samtycke när som helst.
I princip kan du se vår webbsida även utan kakor. Men de flesta webbläsare har som standardinställning att godkänna kakor automatiskt. Du kan däremot förhindra eller begränsa att kakor lagras på din enhet. Mer information om hur det går till finns i instruktionerna från din webbläsarleverantör. Du kan även radera kakor som redan har sparats någon gång via din webbläsare. Du kan dessutom använda din webbläsares DNT-inställningar (Do Not Track) för att hantera kakor. Du kan även inaktivera kakor från vissa externa leverantörer på Digital Advertising Alliances sida eller på sidan Your Online Choices. Om du inte godkänner nödvändiga kakor kan detta leda till att dina erbjudande begränsas funktionellt.
Vid användning av kakor från andra leverantörer (”tredjepartskakor”) är det möjligt att insamlade data överförs av respektive leverantör till ett land utanför EU eller EES, som inte tillhandahåller en adekvat dataskyddsnivå. I synnerhet erbjuder USA i nuläget inget adekvat skydd inom ramen för GDPR, eftersom myndigheter i USA har rätt att få åtkomst till personuppgifter som innehas av företag under vissa omständigheter utan att adekvata rättsmedel finns tillgängliga för registrerade personer.
Information om kakor och användningen av verktyget för hantering av samtycke till kakor
Vi kan använda verktyget för hantering av samtycke till kakor som är integrerat i vår webbsida för att hantera enskilda inställningar för användningen av kakor. Där finns även detaljerad information om enskilda kakor.
Vi använder verktyget för hantering av samtycke från Consentmanager AB (Håltegelvägen 1b, 72348 Västerås, Sverige) på vår webbsida. Verktyget gör det möjligt för dig att samtycka till databehandling via webbsidan, i synnerhet inställning av kakor, samt att utnyttja din rätt att dra tillbaka ditt samtycke. Behandlingen av data och användningen av kakor är nödvändig för dokumentation och administration av dina inställningar. Följande data samlas in och överförs till leverantören av verktyget: Datum och tid för sidanrop, information om webbläsaren och enheten du använder, anonymiserad IP-adress, uppgifter om godkännande och nekande för kakor. Dessa uppgifter skickas inte vidare till tredje parter.
Mer information om dataskyddsvillkoren för verktyget för hantering av samtycke till kakor finns på denna webbplats.
Överföring av personuppgifter inom Vaillant Group och till tredje parter
Personuppgifter behandlas av oss i egenskap av personuppgiftsansvarig och, i syfte att tillhandahålla tjänster, skickas de vidare till personuppgiftsbiträden inom Vaillant Group samt externa personuppgiftsbiträden som behandlar uppgifterna uteslutande på vårt uppdrag och enligt våra instruktioner. Om vi använder externa leverantörer som också använder uppgifterna för egna ändamål informerar vi om detta i samband med informationen om kakor.
Med ditt samtycke skickar vi även vidare personuppgifter till särskilda yrkesgrupper eller andra tredje parter om det är nödvändigt för att tillhandahålla vissa tjänster.
Överföringen av personuppgifter till inhemska och utländska domstolar, myndigheter eller andra statliga institutioner ska ske uteslutande enligt lagstadgade bestämmelser.
Databehandling av tredje parter och behandling utanför EU eller EES
Personuppgifter behandlas av oss i egenskap av personuppgiftsansvarig och, i syfte att tillhandahålla tjänster, skickas de vidare till personuppgiftsbiträden inom Vaillant Group samt externa personuppgiftsbiträden som behandlar uppgifterna uteslutande på vårt uppdrag och enligt våra instruktioner.
Under vissa omständigheter utförs databehandling av ett personuppgiftsbiträde utanför EU eller EES på vårt uppdrag. Såvida det inte finns något beslut om adekvat skyddsnivå från kommissionen när det gäller mottagarlandet, kommer vi i sådana fall överens med en lämplig tjänsteleverantör om adekvata skydd för personuppgifterna, i synnerhet genom godkännande av EU:s tillämpliga standardavtalsklausuler.
I synnerhet i samband med användningen av analysverktyg, spårnings- och inriktningstekniker från tredjepartsleverantörer eller integrering av sociala medieerbjudanden, är det möjligt att tredjepartsleverantörerna även behandlar data utanför EU eller EES. I synnerhet kan tredjepartsleverantörer behandla personuppgifter i USA. USA erbjuder i nuläget inget adekvat skydd inom ramen för GDPR, i synnerhet eftersom myndigheter i USA har rätt att få åtkomst till personuppgifter som innehas av företag under vissa omständigheter utan att adekvata rättsmedel finns tillgängliga för registrerade personer.
Datasäkerhet
Vi tillämpar tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter vi hanterar mot förstörelse, förlust, ändring och obehörigt utlämnande eller obehörig åtkomst. Alla personuppgifter som tillhandahålls av dig vid användning av personligt anpassade tjänster överförs till oss i krypterat format. Vi använder en toppmodern krypteringsprocess för detta. Dina uppgifter är lösenordsskyddade i systemen där de lagras. Personerna som har åtkomst till uppgifterna är förbjudna enligt strikta säkerhetsbestämmelser att lämna ut dina uppgifter till tredje parter. Våra säkerhetsåtgärder förbättras kontinuerligt.
Dina rättigheter
Du har rätt att begära åtkomst till och korrigering eller radering av personuppgifter som rör dig, begränsning av behandling av uppgifterna, att göra invändningar mot behandling samt rätt till dataportabilitet, i varje fall enligt gällande lagstadgade bestämmelser.
Då behandlingen av personuppgifter baseras på ditt samtycke har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke, utan att det påverkar lagligheten för behandling baserad på samtycke innan det drogs tillbaka.
Du har rätt att lämna in ett klagomål till behörig tillsynsmyndighet enligt gällande lagstadgade bestämmelser om du anser att behandlingen av personuppgifter som rör dig bryter mot de lagstadgade bestämmelserna. För detta kan du kontakta myndigheten i den EU-medlemsstat där du är bosatt eller på platsen där det påstådda brottet skedde.
Datainspektionen ansvarar för oss. Deras kontaktuppgifter finns på www.datainspektionen.se
Personuppgiftsansvariges kontaktuppgifter
Om du har några frågor eller förslag gällande dataskydd kan du skicka dem via e-post eller vanlig post.
Vaillant Group Gaseres AB, Kalkstensvägen 2, 224 78 Lund, Sverige.
0046 040 803 30 / info@vaillant.se
Med förbehåll för ändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa dataskyddsbestämmelser när som helst inom ramen för tillämpliga lagar. Observera även respektive användarvillkor och allmänna villkor vid användning av våra webbsidor.
Status: 31/01/2023
Sekretesspolicy (professionella användare)
Vi tar skyddet av dina personuppgifter på stort allvar. Denna sekretesspolicy informerar dig om hur personuppgifter behandlas. Sekretesspolicyn gäller för den här webbsidan och den personligt anpassade serviceportalen Partnernet, som är tillgänglig för installatörer och andra partner (”partner”) samt partnernas anställda (”användare”) för verksamhetsändamål (”serviceportal”). Sekretesspolicyn gäller även för de tjänster som tillhandahålls via portalen. Särskilda eller extra sekretesspolicyer kan gälla för vissa tjänster.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Vaillant Group Gaseres AB, Kalkstensvägen 2, 224 78 Lund, Sverige (”vi”, ”oss”).
Mer information och kontaktuppgifter finns i vårt rättsliga meddelande.
Vi är ett företag som tillhör Vaillant Group. Vaillant Group innebär Vaillant GmbH (Vaillant GmbH, Berghauser Str. 40, 42859 Remscheid, Tyskland) och de företag som är anknutna till Vaillant GmbH. Vaillant Group innefattar varumärkena Vaillant, Saunier Duval, awb, Bulex, DemirDöküm, Glow worm, Hermann Saunier Duval och protherm. Mer information om Vaillant Group finns här.
Rättslig grund
Generellt behandlar vi dina personuppgifter baserat på ditt samtycke, baserat på befintliga avtal med respektive partner eller i den mån det krävs för ändamål som rör våra eller en tredje parts berättigade intressen (GDPR art. 6 (1) (a), (b) och (f)). I synnerhet behandlar vi personuppgifter för att sköta serviceportalen, för att besvara dina förfrågningar, för att erbjuda dig assistans och specialtjänster för marknadsföring av våra produkter och tjänster, för att möjliggöra administration av ordrar, för att lägga ordrar och för att anpassa eller förbättra våra onlineerbjudanden, produkter och tjänster enligt dina och slutkundernas intressen samt för marknadsföringsändamål. Mer information om detta finns i anteckningarna nedan.
Användning av serviceportalen
Serviceportalen tillhandahålls i syfte att ge allmän information och som en personligt anpassad webbtjänst för partner.
När du använder vår webbsida överför du va din webbläsare data till oss som är tekniskt nödvändiga för att upprätta anslutningen och använda vår webbsida. Detta innefattar i synnerhet datum och tid för anslutningen, din IP-adress, begärda webbsidor och hämtade filer, data om överföringen och användningen av webbsidan, information om webbläsaren och webbläsarinställningarna, operativsystem och enhet samt den webbadress från vilken du beredde dig åtkomst till vår webbsida. Uppgifterna lagras och behandlas av tekniska skäl. Vi använder den här informationen för att skydda våra webbsidor, för att mäta effektiviteten för internetreklam, för att sammanställa statistik och för att mäta aktiviteterna på webbsidan i syfte att förbättra våra erbjudanden. Generellt lagrar vi inte dessa data längre än 30 dagar. Du kan använda den allmänt tillgängliga delen av webbsidan utan att identifiera eller registrera dig.
För att få åtkomst till den personligt anpassade delen av serviceportalen måste partnern registrera sig. När det sker samlas företagsdata och kontaktuppgifter för anställda som vill använda serviceportalen in. För att registrera en anställd måste man ange yrkestitel, förnamn, efternamn, privat e-postadress och mobiltelefonnummer. Mer information kan behövas. Användning är endast möjlig för auktoriserade och registrerade anställda hos partnern och kräver registrering med ett individuellt användarnamn (e-postadress) och ett lösenord.
När det gäller användning av serviceportalen och personligt anpassade tjänster av respektive partner och dess anställda behandlar vi personuppgifter, inklusive uppgifter om partnerns anställda och slutkunder, i den mån det krävs för respektive tjänst. Partnern ska säkerställa att den har den anställda tillåtelse att namnge den anställda som användare och att överföra kunddata till oss. När den anställda registreras och använder serviceportalen bekräftar den att den godkänner registreringen som användare av serviceportalen.
Vi lagrar personuppgifterna så länge registreringen av partnern samt respektive anställda pågår och sedan så länge det krävs och tillåts enligt lag.
När vi ber dig om vissa personuppgifter anger vi huruvida informationen är nödvändig för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänsten i fråga. Nödvändig information markeras med en asterisk (*) eller på annat sätt. Alla annan information som du tillhandahåller oss är frivillig.
Informationserbjudanden inom serviceportalen är allmänt tillgängliga utan att ytterligare personuppgifter behöver tillhandahållas. Detta gäller i synnerhet information om produkter, system, reservdelar och tekniska dokument såsom specialistinformation, slutkundsinformation, prislistor och checklistor.
I den mån vissa tjänster kräver att ytterligare personuppgifter tillhandahålls kanske det inte går att använda dessa fullt ut om nödvändiga uppgifter inte tillhandahålls.
Vi kan skicka personuppgifterna vidare till företag inom Vaillant Group om det är nödvändigt för respektive tjänst.
I den mån behandlingen av dina personuppgifter baseras på ditt samtycke kan du dra tillbaka samtycket när som helst. Du kan använda kontaktuppgifterna nedan för att göra detta. Vi behandlar alla tillbakadragna samtycken omedelbart.
Personuppgifter
Vi samlar in partnerns företagshuvuddata inom ramen för befintlig avtalsrelation och för registrering för serviceportalen. Företagshuvuddata innefattar kontaktuppgifter för partnerns auktoriserade representanter och kontaktpersoner, momsregistreringsnummer, företagsregistreringsnummer och bankuppgifter. Uppgifterna används för administration av avtalsrelationen och för åtkomst till serviceportalen.
Vi samlar in personaluppgifter för att administrera åtkomsten till serviceportalen. Personaluppgifter innefattar i synnerhet yrkestitel, namn, telefonnummer, mobiltelefonnummer, lösenord och partner till vilken den anställda hör. Som en del av användningen av serviceportalen kan ytterligare uppgifter om den anställda lagras och behandlas, i synnerhet datum för senaste inloggning på serviceportalen, den anställdas kvalifikationer i relation till våra produkter, den anställdas behörighet att delta i utbildningar och information om deltagande i utbildningar.
Vi samlar in och behandlar data från partnerns slutkunder endast i den mån det krävs för att vi ska kunna tillhandahålla partnern tjänster, i synnerhet i samband med bokning av tjänster via vår kundservice. Inom den här kontexten kan du tillhandahålla oss den information som krävs för att lägga en order. Detta innefattar ordertyp, information om berörd enhet, en problembeskrivning, ditt eget ordernummer, information om serviceplatsen inklusive namn och kontaktuppgifter för berörd enhetsägare, kontaktuppgifter för en kontaktperson på anläggningen, önskat datum, typ av kontakt som är möjlig. Vi använder dessa uppgifter för att behandla kundserviceordern.
Vi behandlar inga särskilda kategorier av personuppgifter (GDPR art. 9) om partner, deras anställda eller slutkunder.
Mer information om de personuppgifter vi behandlar finns i beskrivningen för relevant tjänst och applikation på serviceportalen.
Verktyg för dimensionering av värmepump
Verktyget gör det möjligt att snabbt jämföra de totala driftkostnaderna för olika system (värmepump, gas, olja, hybrid). Man behöver inte ange slutkundens personuppgifter för att använda verktyget. Endast vissa uppgifter om fastigheten för vilken jämförelsen av driftkostnader ska göras samt tekniska data om aktuellt värmesystem samlas in. Uppgifterna innefattar byggår, boyta, antal personer i hushållet, postnummer, nuvarande värmesystem, värmesystemet tillverkningsår, förbrukning, naturgasanslutning och typ av värmefördelning, nuvarande energikostnader samt övriga kostnader. Ett projektnamn måste anges för byggnadsprojektet och det får inte innehålla några personuppgifter. Vi kan inte identifiera slutanvändaren utifrån dessa uppgifter. Uppgifterna används för att skapa en driftkostnadsjämförelse i form av en elektronisk rapport. För rapporten kan information om namnet på partnerns företag och, i förekommande fall, en kontaktpersons namn och adress tillhandahållas. Vi använder informationen gör att skapa önskad rapport åt partnern och för våra egna statistikändamål. Verktyget tillhandahålls av en extern tjänsteleverantör inom ramen för ett databehandlingsavtal. Tjänsteleverantören använder kakor för åtkomsthantering och användningsanalysering.
Tjänster för digital kundrådgivning
Vi erbjuder ett verktyg för att boka digitala möten med potentiella slutkunder. Verktyget kan integreras i partnerns webbsida. Verktyget gör det möjligt att begära viss information som behövs för att förbereda och genomföra ett digitalt onlinemöte med en potentiell slutkund Detta innefattar: Information om det planerade projektet (renovering eller nybyggnation), hur brådskande planerad åtgärd är, den potentiella kundens namn och kontaktuppgifter, inklusive telefonnummer och e-postadress, adress till byggnaden och information om hur den används, i synnerhet byggnadsår, boyta, antal personer i hushållet, förbrukning (olja, gas, elektricitet), information om befintligt värmesystem och systemets plats. Dessutom kan den potentiella kunden ange ytterligare valfri information om värmesystemet samt bifoga bilder på systemet. Kunden kan även välja hur man vill bli kontakt för ett digitalt möte och när den vill att mötet ska äga rum. Vi använder överförda uppgifter för att skapa digitala möten för partnern. Uppgifterna raderas efter att mötesförfrågan har skickats till partnern. Verktyget tillhandahålls oss av en tjänsteleverantör inom ramen för ett databehandlingsavtal.
Planeringsverktyg
Vi erbjuder olika planeringsverktyg som du kan använda utan att behöva tillhandahålla några personuppgifter. Dessa är till exempel verktygen för att registrera projektdata och copcalc. Vissa av verktygen tillhandahålls på vårt uppdrag av externa tjänsteleverantörer inom ramen för ett databehandlingsavtal. Alla verktyg är inte tillgängliga på alla marknader.
Med copcalc-verktyget kan du göra designer och beräkningar enligt vissa standarder för värmesystem samt hantera enskilda projekt. Verktyget kan användas utan att man behöver tillhandahålla personuppgifter. Du kan ange uppgifter om projektet samt installationsföretaget, i syfte att hantera olika projekt och generera personligt anpassade rapporter. Projektuppgifterna innefattar: Namn på byggnadsprojektet, kundnummer, namn, adress, telefonnummer, faxnummer, e-postadress. Uppgifterna om installationsföretaget innefattar: Företagets namn, kontaktpersonens namn, adress, telefonnummer, faxnummer och e-postadress, företagets logga. Partnern ska se till att den har rätt att använda uppgifterna i fråga. Verktyget gör det även möjligt att samla in teknisk information om projektet i fråga och att designa och göra beräkningar för det planerade värmesystemet. Vi behandlar uppgifterna för att kunna tillhandahålla verktyget samt för våra egna statistikändamål.
Utbildning för anställda
Vi erbjuder olika utbildningar för våra partner och deras anställda. I samband med planering och implementering av utbildningar behandlar vi deltagarnas kontaktuppgifter samt information om vilka som deltar i utbildningarna. Vi behandlar uppgifter i synnerhet för planering och förberedelse av utbildningar, för kommunikation med deltagarna, för fakturering av utbildningarna (i förekommande fall) samt för dokumentation av vilka som deltar i utbildningarna. Partner och anställda kan se genomförda och kommande utbildningar samt respektive status (Inbjuden, Registrerad, Avbröt, Deltog, Deltog inte) samt hantera sina utbildningar.
Anmälan till andra evenemang
Ibland kan vi bjuda in dig till olika evenemang (t.ex. informationsevenemang, handelsmässor), För att anmäla dig till sådana evenemang behöver vi ditt namn och din e-postadress samt eventuellt annan information som krävs för att planera och genomföra respektive evenemang. Vi behandlar uppgifterna i syfte att organisera, genomföra och dokumentera evenemangen samt för fakturering, om det behövs.
Erbjudanden om onlineutbildningar
I serviceportalen erbjuder vi onlineutbildningar om våra produkter och tjänster samt andra ämnen. I samband med detta kan vi använda tredjepartsleverantörers tekniska plattformar för att göra utbildningsinnehållet tillgängligt. Av principskäl överför vi inga uppgifter om användarna till leverantörerna i fråga. För att ge åtkomst till tjänsterna, för att hålla applikationerna säkra och för att analysera användningen av olika erbjudanden kan leverantörerna använda kakor eller andra tekniker. Vi förbehåller oss rätten att statistiskt utvärdera tekniska data och användningsdata gällande erbjudanden om onlineutbildningar för att förbättra och optimera våra erbjudande. Ingen individuell utvärdering av användningen av erbjudanden om onlineutbildningar görs av varken oss eller leverantörerna.
I samband med vissa tjänster erbjuder vi en kvalificerad form av onlineutbildning där genomförd utbildning leder till certifiering. I sådana fall registrerar vi genomförd utbildning baserat på besvarade frågor eller slutförda uppgifter. För detta lagrar och behandlar vi information om implementeringen av onlineutbildningen, genomförd utbildning och tilldelning av certifikat.
Kundserviceordrar
Vi erbjuder möjligheten att boka in möten med vår kundservice online eller via telefon. För detta behöver vi i synnerhet information om typen av order (reparation, underhåll eller annan), om problemet eller önskade tjänster, om produkten det gäller (t.ex. serienummer, namn, klass, typ, modell, prestanda), slutkundens namn, yrkestitel, e-postadress, telefonnummer (fast telefon eller mobiltelefon), information om enhetens plats. Vi ber dig även bekräfta att du godkänner tillämpliga villkor och regler. Vi behöver den här informationen för att planera kundservicen, för att samordna möten med partnern och slutkunden, för att bekräfta ordern och för att kommunicera med partnern och slutkunden under tiden din orden behandlas. Vi kontroller att angiven adress existerar för att undvika felaktig information. Vi använder även uppgifterna för att behandla och fakturera ordern samt för statistikändamål och för att förbättra våra produkter och tjänster.
Du kan välja att visa kundserviceordrar med tillhörande uppgifter i serviceportalen. Detta innefattar ordernumret, data som genererats för ordern, inklusive ordertyp, status, tilldelad tekniker, plats för utförande, enhetsdata, uppgifter om utförd kundservice (inklusive arbetsrapport).
Programvarulicenser
Vi licensierar vissa programvaruprodukter till partner, till exempel programvaran winSOFT eller verktyget serviceDialog för analys av enhetsdata. För att administrera licenserna behandlar vi uppgifter om partnern och, i förekommande fall, om de anställda som är behöriga att använda programvaran, inklusive kontaktuppgifter. Vi behandlar även uppgifter om licensernas giltighetstid samt fakturering av licensavgifterna (i förekommande fall). I samband med uppdateringar via internet behandlar vi tekniska data för att upprätta anslutningen och för att säkerställa korrekt hämtning. Vi förbehåller oss rätten att använda dessa uppgifter för statistikändamål. Vi kan använda den tekniska informationen och kontaktuppgifterna för att underrätta licenstagaren om nödvändiga uppdateringar eller för annan kommunikation som rör programvarulicensen.
winSoft
I samband med licensiering av programvaran winSoft erbjuder vi som tillägg mobilappen ”Mobile Installer”. För att tillhandahålla appen kan vi samla in kontaktuppgifter, användarnamn och lösenord för registrerade användare i administrationssyfte. I samband med erbjudandet om användarutbildningar för programvaran och appen samlar vi in deltagarnas kontaktuppgifter i syfte att organisera utbildningarna.
Mobilappar för partner
Vi erbjuder våra partner olika mobilappar som är tillgängliga som webbapplikationer eller för mobila enheter med operativsystemen Android eller iOS via Google Play eller Apple App Store. Dessa innefattar (beroende på tillgänglighet):
- myVAILLANT Pro App
- Spare parts catalogue mobile
Det går endast att använda apparna efter att man registrerat sig som partner. Vi hanterar åtkomstdata (användarnamn, lösenord) till apparna. Dataskyddsinformation för respektive app gäller för användningen av apparna och är tillgänglig via respektive app.
För Google Play och App Store gäller leverantörernas dataskyddsvillkor. Google Play tillhandahålls i Europa av Google Ireland Limited Gordon House, Barrow Street Dublin 4, Irland (”Google”). Information om Googles dataskyddspolicy finns på https://policies.google.com/privacy.
App Store tillhandahålls av Apple Inc., One Apple Park Way, Cupertino, Kalifornien, 95014, USA (”Apple”). Information om Apples dataskyddspolicy finns på https://www.apple.com/legal/privacy/data/ (respektive språkversion är tillgänglig när man väljer land).
Lojalitetsprogram och Scan-appen
Vi erbjuder våra partner möjligheten att delta i ett lojalitetsprogram. Som en del av partnerskapet överför partner information till oss om köpt och installerad utrustning och får i gengäld olika förmåner. Förmånernas typ och omfattning beror på respektive partnerstatus. För att administrera partnerprogrammet behandlar vi olika uppgifter. Dessa innefattar i synnerhet uppgifter om de enheter som köpts och installerats, hantering av bonuskonton, information om utförda tjänster och förmåner, i synnerhet behandling av lojalitetstjänster via lojalitetsbutiken, tillhandahållande av varor via lojalitetsbutiken samt stöd för marknadsföringsåtgärder. Administrationen av partnerprogrammet innefattar även behandling av information om köpta och installerade enheter med avseende på obehörig, felaktig eller upprepad överföring av data i syfte att erhålla ej godkända förmåner.
Vi erbjuder en mobilapp för överföring av produktinformation samt avläsning av streckkoder med hjälp av mobila enhet (Scan-appen). I samband med detta behandlar vi dina inloggningsuppgifter för appen samt uppgifter om överförda streckkoder, inklusive datum och tid för överföring. Informationen lagras på ditt lojalitetskonto och används för att administrera programmet.
Registrering vid installatörssökning
Vi erbjuder våra partner möjligheten att registrera sig som kontaktperson i installatörssökningen för intresserade slutkunder på vår webbsida (potentiella kunder). I sökningen får den potentiella kunden se flera installatörer i sitt närområde. För detta behandlar och publicerar vi partnerns offentliga kontaktuppgifter inom ramen för respektive sökresultat. Dessa innefattar partnerns namn/företag, adress, telefonnummer (fast telefon) eller mobiltelefonnummer i förekommande fall, partnerns webbadress och en allmän e-postadress som kan användas för att kontakta partnern. Uppgifterna hämtas från huvuddata som är sparade i serviceportalen. Se till att du endast anger kontaktuppgifter för ditt företag som du vill ska publiceras i installatörssökningen. För installatörssökningen kommer även din adress att visas för intresserad part på Google Maps. För detta överförs företagsadressen automatiskt till Google Maps.
Hämta eller beställ informationsmaterial
Du kan hämta information och broschyrer om våra produkter och tjänster från serviceportalen utan att behöva tillhandahålla fler uppgifter. I vissa fall erbjuder vi möjligheten att få utvalt informationsmaterial via e-post eller vanligt post. För detta tillhandahåller du oss uppgifter om vilken information du vill ha samt ditt namn, din titel, din e-postadress och din vanliga postadress. I vissa fall kan vi be om mer information om det behövs för överföring av dokument. Vi utvärderar antal och typ av hämtningar för statistikändamål för att ständigt förbättra och optimera informationen.
Kontaktcenter för partner
Vi erbjuder flera olika alternativ för att kontakta vårt kontaktcenter och vår kundservice. I synnerhet när det gäller att behandla och svara på förfrågningar, ta emot ordrar och erbjuda rådgivning behandlar vi uppgifter som namn/företag, kontaktuppgifter och information om dina förfrågningar och ordrar. Vi kan även behandla uppgifter om slutkunder som har koppling till dina förfrågningar och ordrar. Detta innefattar i synnerhet namn och kontaktuppgifter, information om enheten i fråga, problem eller order, kundnummer, ordernummer, serienummer för enheten i fråga och uppgifter som beskriver problemet. Vi kan be om mer information om ägaren av enheten eller mottagaren av tjänsten eller fakturan. Vi kan komplettera informationen du anger med andra uppgifter (t.ex. kundnummer, ordernummer, enhetsdata, felinformation, reservdelar som behövs, geodata för enhetens plats) för att kunna behandla din förfrågan och utföra våra tjänster på ett bättre sätt. Vi kan även lägga till information gällande behandlingen av din förfrågan och slutförande av ordrar i samband med utförda tjänster. Vi använder uppgifterna för att behandla dina respektive förfrågningar, i synnerhet för att besvara frågor om produkter och tjänster, ta emot ordrar, boka in möten med vår kundservice, dokumentera utförda tjänster eller fakturera tjänster. Vi använder partnerns, dess anställdas och dess slutkunders telefonnummer, mobiltelefonnummer eller e-postadress för kommunikation om respektive förfrågan och tills respektive order har slutförts. Detta innefattar även meddelanden via e-post eller sms, i synnerhet för att bekräfta eller påminna om möten.
Om du samtycker spelar vi även in telefonsamtal med vårt kontaktcenter i kvalitets- och utbildningssyfte. Informationen raderas direkt efter utvärdering, men senast efter 30 dagar.
Anmälan till nyhetsbrev
Vi erbjuder våra partner möjligheten att prenumerera på diverse nyhetsbrev. Om du vill prenumerera på ett nyhetsbrev behandlar vi e-postadressen du angett i serviceportalen. Du kan hantera dina nyhetsbrev själv i serviceportalen. För detta behandlar vi även information om de nyhetsbrev du prenumererar på och hur ofta de skickas ut.
När vi skickar ut ett nyhetsbrev kan vi även samla in data om hur nyhetsbrevet skickas och används. För detta innehåller nyhetsbrev länkar till bildfiler sparade på våra webbservrar. När du öppnar ett nyhetsbrev överför ditt e-postprogram dessa bildfiler från vår webbserver. Detta gör det möjligt för oss att se om och när våra nyhetsbrev öppnats och vilket innehåll mottagarna har läst. Vi använder informationen som samlats in på det här sättet för att förbättra din användning av nyhetsbrevet, för att kontrollera utskicket av nyhetsbrevet och för statistikändamål.
Du kan när som helst säga upp prenumerationen på ett nyhetsbrev via serviceportalen. Du kan även använda länken i nyhetsbrevet för att säga upp prenumerationen.
Kakor, analysverktyg, spårning och inriktning, sociala medier
Vi använder kakor på vår webbsida i serviceportalen. Kakor är små filer som lagras temporärt på din enhet. Vi använder kakor för de ändamål som beskrivs nedan.
Vi använder våra egna kakor, i synnerhet funktionskakor, för att göra vår webbsida lättare att använda och navigera, för att underlätta användningen av formulär, för att underlätta inloggning och registrering, för att tillhandahålla vissa funktioner, för att lagra godkännande och nekande av kakor och för att garantera säkerheten för vår webbsida och våra system. Motsvarande kakor är därför nödvändiga för att vår webbsida ska kunna användas. Samtycke krävs inte för dessa nödvändiga kakor.
Vi använde även tredjepartskakor, i synnerhet i samband med användningen av analysverktyg och spårnings- och inriktningstekniker.
Mätnings- och analysverktyg används för att bättre förstå användningen av vår webbsida och för att optimerade den därefter. Med motsvarande kakor samlar vi in uppgifter om hur du interagerar med webbsidan och vilka sidor du besöker. Informationen vi samlar in eller lagrar med dessa kakor är i sammanslagen form och kopplas inte till dig personligen. Sådana kakor aktiveras med ditt samtycke, och du kan dra tillbaka ditt samtycke när som helst.
Spårnings- och inriktningstekniker används för att optimera leverans av reklam och annan marknadsföring på internet. Dessa kakor spårar och samlar in information om dina aktiviteter online för att hjälpa annonsörer visa mer relevant reklam för dig utifrån dina intressen. Dessa kakor kan dela den här informationen med andra organisationer eller annonsörer. Sådana kakor aktiveras med ditt samtycke, och du kan dra tillbaka ditt samtycke när som helst.
Vi integrerar även så kallade sociala medieerbjudanden eller externt innehåll på våra webbsidor. När du använder sociala medier använder du även respektive erbjudande från leverantörerna av sociala medier, som också använder kakor. Sådana kakor aktiveras med ditt samtycke, och du kan dra tillbaka ditt samtycke när som helst.
I princip kan du se vår webbsida även utan kakor. Men de flesta webbläsare har som standardinställning att godkänna kakor automatiskt. Du kan däremot förhindra eller begränsa att kakor lagras på din enhet. Mer information om hur det går till finns i instruktionerna för din webbläsare. Du kan även radera kakor som redan har sparats någon gång via din webbläsare. Du kan dessutom använda din webbläsares DNT-inställningar (Do Not Track) för att hantera kakor. Du kan även inaktivera kakor från vissa externa leverantörer på Digital Advertising Alliances sida eller på sidan Your Online Choices. Om du inte godkänner nödvändiga kakor kan detta leda till att dina erbjudande begränsas funktionellt.
Vid användning av kakor från andra leverantörer (”tredjepartskakor”) är det möjligt att insamlade data överförs av respektive leverantör till ett land utanför EU eller EES, som inte tillhandahåller en adekvat dataskyddsnivå. I synnerhet erbjuder USA i nuläget inget adekvat skydd inom ramen för GDPR, eftersom myndigheter i USA har rätt att få åtkomst till personuppgifter som innehas av företag under vissa omständigheter utan att adekvata rättsmedel finns tillgängliga för registrerade personer.
Information om kakor och användningen av verktyget för hantering av samtycke till kakor
Vi kan använda verktyget för hantering av samtycke till kakor som är integrerat i vår webbsida för att hantera enskilda inställningar för användningen av kakor. Där finns även detaljerad information om enskilda kakor.
Vi använder verktyget för hantering av samtycke från Consentmanager AB (Håltegelvägen 1b, 72348 Västerås, Sverige) på vår webbsida. Verktyget gör det möjligt för dig att samtycka till databehandling via webbsidan, i synnerhet inställning av kakor, samt att utnyttja din rätt att dra tillbaka ditt samtycke. Behandlingen av data och användningen av kakor är nödvändig för dokumentation och administration av dina inställningar. Följande data samlas in och överförs till leverantören av verktyget: Datum och tid för sidanrop, information om webbläsaren och enheten du använder, anonymiserad IP-adress, uppgifter om godkännande och nekande för kakor. Dessa uppgifter skickas inte vidare till tredje parter.
Mer information om dataskyddsvillkoren för verktyget för hantering av samtycke till kakor finns på: https://www.consentmanager.net/privacy.php.
Överföring av personuppgifter inom Vaillant Group och till tredje parter
Personuppgifter behandlas av oss i egenskap av personuppgiftsansvarig och, i syfte att tillhandahålla tjänster, skickas de vidare till personuppgiftsbiträden inom Vaillant Group samt externa personuppgiftsbiträden som behandlar uppgifterna uteslutande på vårt uppdrag och enligt våra instruktioner. Om vi använder externa leverantörer som också använder uppgifterna för egna ändamål informerar vi om detta i samband med informationen om kakor.
Vi lämnar även ut personuppgifter till slutkunder eller andra externa parter om detta behövs för att tillhandahålla våra tjänster.
Överföringen av personuppgifter till inhemska och utländska domstolar, myndigheter eller andra statliga institutioner ska ske uteslutande enligt lagstadgade bestämmelser.
Databehandling av tredje parter och behandling utanför EU eller EES
Personuppgifter behandlas av oss i egenskap av personuppgiftsansvarig och, i syfte att tillhandahålla tjänster, skickas de vidare till personuppgiftsbiträden inom Vaillant Group samt externa personuppgiftsbiträden som behandlar uppgifterna uteslutande på vårt uppdrag och enligt våra instruktioner.
Under vissa omständigheter utförs databehandling av ett personuppgiftsbiträde utanför EU eller EES på vårt uppdrag. Såvida det inte finns något beslut om adekvat skyddsnivå från kommissionen när det gäller mottagarlandet, kommer vi i sådana fall överens med en lämplig tjänsteleverantör om adekvata skydd för personuppgifterna, i synnerhet genom godkännande av EU:s tillämpliga standardavtalsklausuler.
I synnerhet i samband med användningen av analysverktyg, spårnings- och inriktningstekniker från tredjepartsleverantörer eller integrering av sociala medieerbjudanden, är det möjligt att tredjepartsleverantörerna även behandlar data utanför EU eller EES. I synnerhet kan tredjepartsleverantörer behandla personuppgifter i USA. USA erbjuder i nuläget inget adekvat skydd inom ramen för GDPR, i synnerhet eftersom myndigheter i USA har rätt att få åtkomst till personuppgifter som innehas av företag under vissa omständigheter utan att adekvata rättsmedel finns tillgängliga för registrerade personer.
Datasäkerhet
Vi tillämpar tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter vi hanterar mot förstörelse, förlust, ändring och obehörigt utlämnande eller obehörig åtkomst. Alla personuppgifter som tillhandahålls av dig vid användning av personligt anpassade tjänster överförs till oss i krypterat format. Vi använder en toppmodern krypteringsprocess för detta. Dina uppgifter är lösenordsskyddade i systemen där de lagras. Personerna som har åtkomst till uppgifterna är förbjudna enligt strikta säkerhetsbestämmelser att lämna ut dina uppgifter till tredje parter. Våra säkerhetsåtgärder förbättras kontinuerligt.
Dina rättigheter
Du har rätt att begära åtkomst till och korrigering eller radering av personuppgifter som rör dig, begränsning av behandling av uppgifterna, att göra invändningar mot behandling samt rätt till dataportabilitet, i varje fall enligt gällande lagstadgade bestämmelser. Då behandlingen av personuppgifter baseras på ditt samtycke har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke, utan att det påverkar lagligheten för behandling baserad på samtycke innan det drogs tillbaka.
Du har rätt att lämna in ett klagomål till behörig tillsynsmyndighet enligt gällande lagstadgade bestämmelser om du anser att behandlingen av personuppgifter som rör dig bryter mot de lagstadgade bestämmelserna. För detta kan du kontakta myndigheten i den EU-medlemsstat där du är bosatt eller på platsen där det påstådda brottet skedde.
Integritetsskyddsmyndigheten ansvarar för oss. Deras kontaktuppgifter finns på www.imy.se
Personuppgiftsansvariges kontaktuppgifter
Om du har några frågor eller förslag gällande dataskydd kan du skicka dem via e-post eller vanlig post.
E-post: info@vaillant.se
Vanlig post: Vaillant Group Gaseres AB, Kalkstensvägen 2, 224 78 Lund, Sverige.
Med förbehåll för ändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa dataskyddsbestämmelser när som helst inom ramen för tillämpliga lagar. Observera även respektive användarvillkor och allmänna villkor vid användning av våra webbsidor.
Status: 31/01/2023